נהלי בדיקות הרצאה 2

Tropia:

untitled-9

הקו המקווקו זה התזוזה לאחר הכיסוי. העין שמכסים היא העין שלא בודקים!

טרופיה – מצב ששתי העיניים פקוחות והן נדרשות להתמקד בנקודה מוגדרת. ללא נקודה מוגדרת לא מדברים על סטרביזמוס. עין אחת כן מסתכלת על העצם המוגדר ועין אחת לא. יש 3 שאלות שצריך לענות עליהם:

  1. היא איזו עין סוטה?
  2. לאיזה כיוון היא סוטה?
  3. האם היא עושה את זה כל הזמן או לא?

במצב הימני – עין שמאל מכוונת למטרה ועין ימין מכוונת יותר פנימה. לפנימה אנו קוראים eso ולכן יש לנו עין ימנית סוטה פנימה – Right Esotropia.

בציור השמאלי – עין ימין לא מכוונת למטרה, אלא כלפי חוץ יחסית Exo, וזה נקרא מצב של Right Exotropia. כשנוריד את הכיסוי עין ימין תחזור לסטות.

איך נדע שזה באמת קורה? היכולת לגלות אם העין סוטה היא בינונית ומטה. אם העין סוטה רק קצת זה כבר בעיה גדולה משום שהעין הזו לא משתתפת במשחק הדו עיני, היא לא רלוונטית. היא פקוחה מקבלת אינפורמציה, מה היא רואה? נושא מורכב שנדבר עליו עוד שנתיים. בינתיים יוצאים מתוך הנחה שהעין הזו לא במשחק אפילו אם היא סוטה רק קצת. קשה מאוד לגלות את זה במבט ישר.

יש טכניקה לגלות את הסטייה, לא טובה במיוחד – נכסה את עין שמאל, אם עין ימין באמת ישרה היא לא תזוז כי ממשיכה להיות ישרה ועשתה מה שאמורה לעשות. אם עין ימין סוטה כמו בציור הימני למשל, העין הזו תרגיש שהיא לא מכוונת למטרה והיא תתקן את זה. התיקון חייב להיות ע"י תנועת עין מהירה, קפצית, סקאדית. אם אנחנו רואים שעין ימין זזה כשמכסים את עין שמאל זה עדות שהיא סוטה ולא הייתה במקום. תזוזה כלפי חוץ – העין הייתה פנימה Esotropia. האבחנה היא לפי המצב הקודם ולא לפי כיוון התזוזה כשמכסים.

בציור הימני – נכסה את עין ימין, מה יקרה? שום דבר, עין שמאל תמשיך להיות מכוונת. אם רוצים לדעת שהעיניים ישרות צריך 2 פעולות: לכסות עין שמאל ולראות אם עין ימין זזה. כעת, נוריד את הכיסוי ועכשיו נכסה את עין ימין ורואים האם עין שמאל זזה.

אם כיסינו את העין השמאלית והעין הימנית יצאה כלפי חוץ כדי להתיישר ולעשות פיקצציה, קבענו שעין ימין הייתה פנימה לפני שהתחלנו את הבדיקה. לכן, אפשר לקבוע בוודאות שיש Right Esotropia. האם יש הצדקה או סיבה לכסות את עין ימין ולבדוק את עין שמאל? הרי אחת מהעיניים לפחות חייבת להסתכל על התמונה, בדר"כ זה שתיהן אבל בדוגמא זו ראינו שרק עין שמאל מסתכלת על המטרה. למה מחייבים לכסות את עין ימין ולראות אם שמאל זזה? הרי היא לא תזוז! הבדיקה של עין שמאל היא לכאורה מיותרת. נניח לשאלה זו כרגע.

אין דבר כזה ששני העיניים לא מכוונות למטרה בו זמנית, לפחות אחת מכוונת – אז אם ימין סוטה, צריך לבדוק גם את עין שמאל?

אם עין ימין הייתה ישרה לפני הכיסוי אז היא בסדר, אבל אם עין ימין זזה אחרי שכיסינו את עין שמאל, זה אומר שעין ימין לא הייתה ישרה לפני הכיסוי ויש טרופיה.

מכסים את שמאל – מסתכלים רק על עין ימין. כשמכסים את עין ימין – מסתכלים רק על עין שמאל.

untitled-10

ציור ימין – עין ימין מכוונת למטרה, עין שמאל מכוונת למעלה מדי. נכסה את עין שמאל ולא יקרה כלום, עין ימין מכוונת ולא תזוז. מבחינתנו עין ימין תקינה וישרה. נוריד את הכיסוי וכעת נכסה את עין ימין, עין שמאל תרד למטה – עדות שהיא הייתה למעלה מדי Left Hypertropia.

ציור שמאל – Right Hypotropia. עין ימין מכוונת למטה מדי, כשנכסה את עין שמאל עין ימין תעלה.

האם יש דמיון בין שני הציורים? כן! אם נקח את הנקודה המוגדרת ונוריד אותה, נצטרך להסתכל למטה ואם נעלה את הנקודה נצטרך להסתכל למעלה, תלוי איפה הנקודה המוגדרת. היחס בין שתי העיניים אותו יחס – התבנית הזו יכולה להיות גם left hypertropia או right hypotropia. יש דמיון אבל זה לא אותו הדבר כי במקרה אחד עין שמאל בעייתית ובשני עין ימין בעייתית.

עד עכשיו דיברנו על Constant Tropia – אם למשל בתמונה הימנית, אם נכסה את עין שמאל, עין ימין תצא החוצה כדי להתיישר, כשנוריד את הכיסוי עין ימין חוזרת פנימה למצב הקודם. למה שתחזור פנימה? כי כך הייתה בהתחלה. המצב היחיד כשמתיישרת היא כשמכסים את עין טרופיה, וכשנוריד היא תחזור למצב הקודם. זה נקרא constant right esotropia. יש גם אפשרות שהעין הימנית סוטה פנימה אבל לא כל הזמן, לפעמים כן ולפעמים לא. כשעין ימין סוטה פנימה אז זה כן esotropia. כשעין ימין לא סוטה פנימה זה אומר שהיא ישרה, עין שמאל גם ישרה וזה נקרא orthotropia – עיניים ישרות.

ישנו מצב שלישי – לפעמים עין ימין סוטה פנימה – right esotropia, ולפעמים היא ישרה אבל עין שמאל סוטה פנימה ואז לפי ההגדרה העכשווית שלנו היינו קוראים לזה left esotropia. האם יכול להיות ששניהם קיימים באותו בן אדם? כן! איך קוראים לזה? Alternating tropia / טרופיה מתחלפת – לפעמים ימין ולפעמים שמאל. בינתיים נניח שזה או ימין סוטה פנימה או שמאל סוטה פנימה ותמיד רק עין אחת סוטה. במקרה זה alternating esotropia.

איך זה נראה? האדם נכנס ועין ימין נגיד סוטה פנימה – כדי לאמת זאת צריך לכסות את עין שמאל. נכסה את עין שמאל ועין ימין מתיישרת. מה עושה עין שמאל מתחת לכיסוי? האם נשארת ישרה? נבין לפי חוק הרינג.

Tags

No Comments