עדשות amd comfort של חברת "Multilens

מחשבה קטנה מובילה לדברים טובים
AMD Comfort Lenses

מאת: פיטר חבש אופטומטריסט Peter F. Habash Optometrist M.Sc.
חברת "Multilens" באמצעות נציגה "המרכז לראייה ירודה" הציגה לאחרונה עדשות תחת השם AMD Comfort המשפרות את חדות הראייה ומיועדות לפציינטים בעלי ראייה ירודה בדרגות נמוכות ובינונית, בזמן שעדשות רגילות אינם נותנים תשובה מספקת לפציינים כאלה. לדוגמא פציינט בעל חדות ראייה של 6/18 עם התיקון האופטי האופטימאלי אינו זכאי לרישיון נהיגה. בשימוש בטלסקופים חדות ראייה משתפרת אך שדה הראייה מצטמצם במידה רחבה מצב שמגביל את הפציינט ומונע ממנו נהיגה או אפילו תנועה חופשית.
פציינטים בעלי חדות ראיה נמוכה מחפשים דרכים לשיפורה בלי להגבילם בעזרים כבדים שלא ממש נזקקים להם ברמה של החדות הקיימת אצלם. משקפיים עם עדשות AMD Comfort שמטרתם לשפר חדות ראייה בדרגה נמוכה עד בינונית מתבססים על שני עקרונות שכל אופטומטריסט נחשף אליהם במהלך לימודיו.

עקרון ראשון: הגברת קונטרסט.

הגברת קונטרסט משפרת את חדות הראייה ונותן הרגשה טובה לפציינטים בעלי חדות ראייה נמוכה ואפילו לתקיני ראייה. ע"י ציפוי העדשה בפילטרים הבולעים את אורכי הגל הקצרים של הרקע (פילטר הבולע אורכי גל כחולים) אנו מגבירים את הקונטרסט החיובי. פילטרים אלו נקראים Cut Off Filter למשל:Cut Off Filter 450nm פירושו פילטר שבולע כל קרינה מתחת450nm – ציור 1.

450nm Cut off filter ציור 1

ציור 2 – גרף המתאר את אורכי הגל העוברים בעדשות AMD Comfort
אנו מבחינים שבעדשות AMD comfort חוסמים את אורכי הגל הקצרים אך נמנעים מלחסום אותם לחלוטין כדי לאפשר ראייה כל אורכי הגל בתחום הנראה ציור 2 .
פילטרים המגבירים קונטרסט מיועדים במיוחד לבעלי ראייה ירודה בשלבים ראשוניים כמו AMD, לציידים ולאנשים המתאמנים במטווח וכדומה. גם יצרני משקפי השמש משתמשים בציפוי פילטרים הבולעים אורכי גל קצרים במטרה לחדד ראייה בזמן שעוצמת הקרינה הנכנסת לעיניים פוחתת. ישנים אנשים שהרכיבו עדשות אלו גם בנהיגת לילה בטענה שזה משפר את חדות הראייה אך גישה זו לא נכונה, הרי בלילה חובה שהעדשות יהיו שקופות ללא הפחתה בעוצמת קרינת האור העוברת, וללא חסימת אורכי גל נראים.

עקרון שני: עדשות אניסוקוניות – גורם הצורה Shape Factor

עדשות אניסוקוניות מתבססות על שני גורמים. גורם הכוח Power Factor = P.F וגורם הצורהShape Factor = S.F (ראה נוסחה 3)

1.
2.
מכפלה של שני הגורמים מציגה סך ההגדלה של המשקפיים
Spectacle Magnification = SM
3.

F’v כוח קודקודי אחורי.
F1 כוח המשטח הקידמי של העדשה.
n אינדקס השבירה של העדשה.
t עובי מרכזי של העדשה.
d המרחק מהקודקוד האחורי של העדשה עד מישור השבירה הראשי של העין.

ציור 3

גורם הכוח (נוסחה 2) בעל ההשפעה העיקרית בהגדלת משקפיים SM , מכיוון שלפציינט נקבע מרשם המתאים לתיקון הליקוי, אין אנו יכולים לשנותו, לכן גורם הצורה הוא היחיד במקרה זה שניתן לשנותו ולגרום להגדלה ב-SM , והכוונה לשנות את מבנה העדשה ולגרום להגדלת הדמות באחוזים בודדים.
לפי נוסחת גורם הצורה (נוסחה 1), ישנם שלושה גורמים המשפיעים על גודל הדמות: כוח הקימור הקדמי של העדשהF1 , עובי מרכזיt ואינדקס שבירה n. על ידי שינוי אחד
הגורמים או כולם יחדיו ניתן לגרום להגדלת הדמות ללא שינוי בכוח הדיאפוטרי של העדשה.
החברה מציגה שתי עדשות אחת בשם AMD-I שמגדילה את הדמות ב- 3%, כאשר הקימור הקידמי בעל עוצמה כ- D9.00 + והעדשה השניה בשם AMD-II שמגדילה את הדמות ב- 6%, כאשר הקימור הקידמי בעל עוצמה כ- D11.00+
העובי המרכזי הוגדל באופן משמעותי ונבחר אינדקס שבירה 1.5, מכיוון שהגדלת אינדקס השבירה גורמת להקטנת הדמות וזה בניגוד למטרה שלה נועדו העדשות.
יצור עדשה בעלת קימור קדמי D11.00+ ועובי מרכזי כ- 7.8mm .

יגרום להגדלה של 6% . הגדלה זאת מתיחסת לעדשות עם מרשם Plano כך שבעדשות חיוביות ההגדלה תגבר ובעדשות שליליות תקטן כי גורם הכוח נלקח בחשבון.
בהגדלה של 3% קימור הקדמי של העדשה מתון יותר והעובי המרכזי יותר קטן ראה ציור 3.

שילוב שני העקרונות של הגברת הקונטרסט והגדלת הדמות יכול לשפר את חדות הראייה באופן משמעותי לפציינטים. תהליך זה אינו מצמצם את שדה הראייה באופן הפוגע באורח החיים ובהתנהלות היומיומית של הפציינט, אלא שומר על מהלך חיים נורמלי.
מתן עדשות אלו לפציינטים עם מחלת AMD מתחיל או בינוני יכולה לשפר את איכות
החיים של הפציינט בתחומים רבים.
מוטב לציין כי ניתן לקבל עדשות אלה עם תיקון אופטי, כעדשות חד מוקדיות SV , כעדשות בי-פוקל וכעדשות פרוגרסיביות עם כוח תוספת עד D4.00+. ראה טבלה 1

טבלה 1- טווח המרשמים וחומרי גלם ציור 3 – משקפיים עם עדשות Comfort AMD

"כל הזכויות שמורות למחבר"

Tags

2 Comments

  1. טבת יהונתן הגיב:

    האם עדשות כאלה עוזרות לפתרון בעיית צילנדר ?

  2. העדשות מיועדות להקל בבעיית AMD, עם צלינדר במרשם או בלי.