המלצות רופא עיניים לגבי משקפיים

המלצת רופא עיניים לגבי משקפיים | עדשות מגע | מולטיפוקל | שינוי מרשם

לעיתים קרובות מגיעים לחנות מטופלים עם המלצה ברורה מרופא העיניים לא לקנות עדשה יקרה , לא להחליף מסגרת , לא לרכוש משקפי מולטיפוקל וכדומה . ככל הנראה , רופאי עיניים ממליצים על כך כאשר הם מנסים למנוע מהלקוח הוצאות כספיות מיותרות על משקפיים זמניים ( בין שני ניתוחי קטרקט או זמן קצר מאוד אחריו ) או במקרים בהם הרופא סבור שסוג משקפיים מסוים לא יתאים ללקוח .

הפניית רופא אל אופטומטריסט פתרון בעיות מקצועי אופטומטריסט מול רופא עיניים בדיקת ראייה רופא/אופטומטריסט הפניית אופטומטריסט לרופא בדיקות רפואיות של אופטומטריסט

החלפת מסגרת

ברוב המקרים לקוחות משתמשים במסגרות בנות שנתיים ומעלה . בדרך כלל אלו מסגרות בנות 6-7 שנים ואף יותר . הרכבת עדשות משקפיים במסגרת ישנה עלולה לגרום לשבר במסגרת או לגרום לנפילת העדשות , בעיקר במסגרות פלסטיק . אם המסגרת לא תשבר בזמן העבודה היא עלולה להשבר לאחר מספר חודשים . לכן מומלץ מאוד להחליף מסגרות ישנות לחדשות . גם מטופל מבוגר זקוק למשקפיים קלים ואיכותיים אשר יחזיקו מעמד ויהיו בעלי מראה מכובד . אם מסגרת הלקוח אינה איכותית , או חדשה למדי , כדאי להמליץ לו על החלפתה .

סוג העדשה המומלץ

91% מעדשות משקפיי המרחק שנרכשו בחנות מסוימת במהלך 2006-2008 היו עדשות איכותיות עם ציפוי נגד השתקפויות , הכוללות סינון UV ולא עדשות פלסטיק CR פשוטות .

כאשר רופא עיניים או אופטומטריסט ממליצים למטופל לרכוש את העדשה הפשוטה ביותר , הם עושים שיקול כספי עבור הלקוח על חשבון האיכות , גם במקרים בהם אין בעייה כספית והלקוח מעדיף מוצר איכותי .
כאמור , רוב האנשים מעדיפים את המוצר הטוב יותר שהוא גם איכותי יותר . אין דרך לדעת את יכולתו הכספית של הלקוח , ולכן מקובל להציג ( אך לא לאלץ לרכוש ) את המוצרים האיכותיים והיקרים לכל לקוח בכל מקרה .

הרופא יכול לא להמליץ כלל על סוג העדשה , ולהשאיר זאת לשיקולי הלקוח מול החנות בהתאם למרשם ולמסגרת . במידה וכל המוצרים היו עולים מחיר אחיד , הלקוח היה רוכש את העדשה האיכותית ביותר ולא את הפשוטה , כך שמשתמע שנעשה כאן שיקול כספי ולא שיקול טכני – מקצועי . רוב האופטומטריסטים הינם הגונים ולא ימכרו מוצרים מיותרים , לקוח מתמיד חשוב עבורם יותר ממכירה גבוהה חד פעמית .

במידה ורופא העיניים נוכח לדעת שקיימת שיטתיות במקום מסוים בו נהוג למכור מוצרים שאינם תואמים את הדרישות הטכניות ( למשל אינדקס 1.74 במרשם 1- עם מסגרת קטנה ) כדאי שיוועץ בחנות ויברר מולם עניין זה .
רופא העיניים יכול תמיד , ואף רצוי , שידבר עם חנות האופטיקה בכל נושא שנראה לו חריג . לעיתים הסיבה היא קיומם של מבצעים מיוחדים בהם עדשה דקה זולה יותר מעדשה עבה , זוג שני ניתן בחינם וכדומה .

בנוסף , במקרים בהם רופא העיניים מודע למצב כספי גרוע של מטופל , הוא יוכל ליצור קשר עם החנות הקרובה לגביו . חנויות רבות יסכימו לבצע משקפיים במחירי עלות כתרומה לקהילה על פי בקשת רופא עיניים .

משקפי שמש

גם בנושא זה המטופלים נועצים ברופא ומקבלים הוראות מדויקות לגבי רכישת סוג משקפי השמש המומלץ עבורם .
רופא עיניים יכול להמליץ למטופל לרכוש משקפי שמש עם תכונה מסוימת ( למשל – מוטות עבים במיוחד כדי להסתיר את האור מהצד , או עדשה בגוון מסוים ) והמלצה זו תהפוך אצל המטופל להוראה חד משמעית שאין להפר אותה . הוא יאחז בכל כוחו בהמלצת הרופא , וירכוש רק משקפי – שמש העונים על הדרישה המדויקת . כל פתרון אחר במשקפי שמש לא יהיה מקובל עליו , והוא עשוי להתמיד בחיפוש אינסופי ולא לרכוש כלום במשך זמן רב . לכן כדאי לרופא להמליץ על הדרישות מהמשקפיים ( סינון UV, חסימת אור מהצד , עדשות פולארויד , צבע עדשות מוגדר ) ולא להמליץ על מוצר ספציפי מדי .

המתנה בטרם שינוי משקפיים

לקוחות רבים , בעיקר נשים , מגיעים לחנויות אופטיקה זמן קצר מאוד לאחר ביצוע ניתוח קטרקט בתלונה שאינם רואים היטב . למרות שניתן להתאים משקפיים במצב זה , סביר שהמרשם ישתנה תוך שבועיים – שלושה . האם כדאי להמתין או לחכות להתיצבות המרשם ? הכל תלוי בצרכי הלקוח . אם אינו יכול לתפקד עם משקפיים קודמים ומתקשה בחיי היומיום , אפשר להחליף עדשה אחת במשקפיים בעלות לא גבוהה של 50-200 ש"ח ולשפר את מצבו עד להתייצבות המרשם . לכן כדאי להמליץ ללקוח להמתין לאחר הניתוח ( בהתאם לסוג הניתוח ) עד רכישת משקפיים חדשים , או להחליף לעדשה זמנית ולא יקרה , בידיעה שהיא מתאימה לזמן קצר בלבד .

המלצה ( ואי – המלצה ) על משקפי מולטיפוקל

לקוחות שונים נמנעים מרכישת עדשות משקפיים מולטיפוקליות מכיוון שרופא עינים אמר להם לאחרונה , או בעבר , או למטופל אחר , לא לרכוש משקפיים מסוג זה .

כיום אין כל דרך לדעת מראש מי יסתגל למולטיפוקל ומי לא . אין שינוי משמעותי באחוז הלקוחות אשר מרוצים ממולטיפוקל בהתיחסות למקרים שונים : היפרופ , מיופ , צלינדר גבוה , פזילות שונות ( גם VERT), ניסטגמוס , בעיות שדה ראייה ( גם RP בשלבים מסוימים ) אופי מסוים של המטופל ( קפדן במיוחד , קשה קליטה , אדם שמנתח מיד את מבנה העדשות ), גיל מבוגר , בעלי נסיון עבר גרוע עם משקפי מולטיפוקל וכדומה .

לעיתים דווקא במקרים הבלתי צפויים קיימת הצלחה עם משקפי מולטיפוקל . אופטומטריסט אשר מבצע תיאום ציפיות עם הלקוח , התאמת עדשה איכותית , דיוק בבדיקה ובמסגור והדרכה לשימוש נכון , יכול להגיע לרמת הסתגלות גבוהה מאוד של לקוחות למשקפי מולטיפוקל .

לכן , המלצת הרופא הטובה ביותר ללקוח במקרה של צורך בראייה למרחק וקריאה , ובכל מקרה אחרי קרקרט , הינו לגשת למקום מסחרי בו ניתן לקבל אחריות מלאה על משקפי המולטיפוקל , אחריות שכוללת החלפת עדשות ככל שידרש , עד שינוי המשקפיים לחד – מוקדי וקבלת ההפרש הכספי בחזרה במצב של חוסר הסתגלות בלתי פתיר ( בדרך כלל ההפרש מתקבל כתעודת זיכוי . נדיר שמתקבל כמזומן )

לקוחות מסוימים רוכשים משקפי מולטיפוקל כאשר המרשם למרחק שולי ויש רק מרשם לקריאה . היתרון בכך הוא הרכבת זוג אחד לקריאה אשר מאפשר ראייה למרחק ללא הפרעה . אם זו דרישת הלקוח והדבר הוסבר לו על ידי האופטומטריסט , אין כל פסול במשקפיים מסוג זה . אם הלקוח קנה משקפי מולטיפוקל עם מרשם שולי מרחק + ADDITION לקרוב , ללא שהבין שאין לו צורך במשקפי מרחק – הדבר אינו תקין !

החלפת משקפיים כאשר יש שיפור מינימלי

לקוחות רוכשים משקפיים חדשים מסיבות רבות כאשר הסיבה העיקרית הינה שינוי במרשם .
סיבות נוספות : מסגרת ישנה ולא מודרנית , עדשות שרוטות , רצון להתחדש במוצר אופנתי , רצון לבזבז כסף זמין ( לשיפור ההרגשה האישית או להרגזת בן הזוג …) וסיבות נוספות . אופטומטריסט אמור לעדכן את הלקוח טרם הקנייה לגבי השינוי הצפוי במשקפיים ואם יראה בהם טוב יותר מאשר קודם . גם כאשר מבהירים ללקוח שהשינוי מינימלי , והראייה לא תהיה טובה יותר מקודם , הלקוח יעדיף בדרך כלל לרכוש את המשקפיים .

עדשות מגע

מטופלים רבים נועצים ברופאי העיניים לגבי רכישת עדשות מגע . במשך שנים עדשות המגע הנפוצות ביותר היו עדשות מגע רכות קבועות ועדשות מגע קשות ( קשות נושמות ), בשתיהן ההרכבה היתה מיועדת לתקופה של שנתיים ויותר . אחוז הזיהומים בעדשות הרכות הקבועות היו גבוה משמעותית לעומת עדשות קשות . כיום , ברוב המקרים הסטנדרטים , עדשות מגע יומיות ואף רכות חודשיות , נותנות מענה מעולה מבחינת איכות הראייה ובריאות העין והן בעלות יתרונות רבים שאינם קיימים בעדשות קשות – נושמות .

לכן כדאי להמנע מהמלצה גורפת על עדשות קשות בעיקר במקרים בהן עדשות רכות להחלפה תכופה עשויות להיות המתאימות ביותר .

מקרים קשים ובעיות קרנית כמו סיבוכים לאחר השתלת קרנית , קרטוקונוס מתקדם , יובש משמעותי וכדומה , יכולים להיות מטופלים בהצלחה על ידי עדשות מגע קשות סקלרליות .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Why ask?