נהיגה וראייה | טופס ירוק

נהיגה וראייה
הנהיגה הינה פעולה הדורשת ריכוז, מיומנות וראייה חדה ומדויקת ככל האפשר.
נהגים רבים סבורים בטעות (או מחוסר אכפתיות) שהראייה שלהם תקינה, אולם מסתבר בבדיקת עיניים לקבלת רשיון נהיגה שהם אינם רואים טוב ולמעשה אינם עומדים בתקן של משרד התחבורה. בכך מסכנים את עצמם ואת הסובבים אותם. כאשר הם נבדקים אצל אופטומטריסט הם אינם מאמינים שהראייה שלהם אינה טובה מספיק ועוברים מאופטומטריסט אחד לאחר עד אשר מעכלים את העובדה ורוכשים משקפיים.
לא רואה טוב? אל תנהג בלי משקפיים! זה לא שווה את זה.

האם כדאי להרכיב משקפיים בנהיגה גם אם לא חייבים?
במידה שקיימים משקפיים למרחק המשפרים את הראייה, כדאי מאוד להרכיב אותם, גם אם אין צורך לפי הרשום ברשיון הנהיגה.
ההרכבה חשובה במיוחד בלילה כאשר איכות הראייה יורדת.
במידה ויש צורך במשקפיים לנהיגה, אך הדבר אינו כתוב ברשיון עקב טעות או חוסר עדכון, עלול להווצר מצב בו בבדיקת פתע של המשטרה יתגלה שהראייה אינה תקינה. ביקורות מסוג זה נערכות מדי תקופה בשתוף עם איגוד האופטומטריסטים.
מומלץ להרכיב בנהיגה את משקפיים הטובים והאיכותיים ביותר אשר ברשותך.
לשם כך מומלצת תמיד עדשה עם ציפוי נגד השתקפויות (ANTI-REFLEX) המפחיתה את הסינוור ומשפרת את מעבר האור בעדשה.

איך משיגים טופס ירוק?
לקבלת טופס ירוק יש לפנות לתחנות צילום ברחבי הארץ- לפי רשימה זו (יש לוודא טלפונית)

רוצה טופס ירוק? פנה לתחנת צילום. אי אפשר לקבל טופס ירוק בחנויות אופטיקה.
רשימת תחנות צילום ברר גם טלפונית.

אלו משקפי שמש מומלצים לנהיגה?
במשקפי שמש לנהיגה מומלץ באופן חד משמעי עדשות שמש מסוג פולארויד (ניופולאר, מקטבת).
עדשה זו מורידה את הסינוור ממשטחים מבריקים, ויעילה מאוד במצבים בהם החלון הקידמי שטוף אור וקשה מאוד לראות דרכו. הם מאפשרים לראות בצורה טובה יותר דרך חלונות הרכב שלפניך, ומסירים את רוב הסינוור החוזר מהכביש.
בקש הדגמת אפקט פולארויד בחנות!
מומלץ לרכוש משקפי פולארויד (ללא חשיבות ליצרן) אשר יהיו מיועדים לנהיגה בלבד וישארו ברכב.
המודעות למשקפי פולארויד הינה נמוכה למדי, למרות החשיבות העצומה שלהם בשיפור הבטיחות בנהיגה.
לכל מותג וחברה יש מספר דגמי משקפיים עם עדשות פולארויד בטווח מחירים רחב מאוד בין 100 עד 1200 ₪.
משקפי פולארויד אינם מומלצים לטייסים בזמן הטסת מטוס, עקב העמקת צבעי השמיים.

נהיגה ושדה ראייה
מה יש לדעת על שדה הראיה וחשיבותו בנהיגה?
במחלות עיניים רבות כמו גלאוקומה, קטרקט, ניוון עצב הראיה, רטיניטיס פיגמנטוזה ואף בבעיות עיניים קלות יותר, מופיעה בעיה בשדה הראיה.
כאשר מתבוננים קדימה במבט ישר, הראיה טובה עם או בלי המשקפים בהתאם לצורך, אך פגם בשדה הראיה בעין אחת או בשתיהן אינו מורגש כאשר שתי העיניים פקוחות!
חוסר בשדה ראייה צידי עלול להוביל לבעית נהיגה קשה במיוחד, קושי בעקיפה, אי תשומת לב להולכי רגל החוצים את הכביש, התעלמות מכלי רכב הנוסעים במסלול מקביל וכדומה.
לכן יש לבצע בדיקת שדה ראייה לאחר בדיקת והפניית רופא עיניים, כתהליך של שגרה מגיל 45 ומעלה.
לעיתים מופיעות בשדה הראיה סקוטומות, שהם איזורים 'מתים' בהם אין ראיה כלשהי, כך שנדמה ששדה הראיה תקין, אולם בחלקו לא ניתן לראות דבר.
אדם ששדה הראיה שלו פגוע בצורה משמעותית נחשב כעיוור או לקוי ראיה, גם אם חדות הראיה שלו במבט קדימה הינה טובה!
אם יש לך בעיות בשדה הראייה, המנע מנהיגה! עדיף לנסוע במונית מאשר לדרוס הולך רגל שלא ראית בזוית העין.

Tags

26 Comments

  1. שיר הגיב:

    האם יש אפשרות להוציא טופס ירוק דרך האינטרנט?

  2. מיה הגיב:

    אני מכירה מישהו שהוא נהג רכב ציבורי (אוטובוס) וסובל מגלאוקומה בשתי העיניים כבר מס' שנים. הוא נוטל כדורים כולל טיפות ואפילו עבר ניתוח . הרופאים שלו לא דיווחו לאף גורם. על מי האחריות ?שלחתי מכתב למשרד הבריאות ובו נענתי כי רק גורם רפואי יכול לדווח . אני לא רוצה לחשוב שחלילה וחס מישהו יכול קפח את חייו . מה עושים למי פונים ?