מי הם כבדי הראיה?

כבדי ראיה הם אנשים אשר בד"כ מצב בריאותם הכללי שפיר אך קיים פגם בראייתם, כתוצאה ממחלת עיניים.המחלה הנפוצה,המהווה גורם עיקרי,היא ניוון מקולרי עקב גיל.  הראיה הופכת לקויה, חלה ירידה בחדות הראיה,ברגישות לניגודים ו/או פגיעה חלקית בשדה הראיה, אך במרבית המקרים נשארת ראיה כזאת, שניתן לתקנה ולשקמה ולהגיע למצב של חזרה לתפקוד טוב הכולל קריאה של אותיות קטנות והנאה מטלביזיה,אירוע תרבות ועוד. במקרים של כבדי ראיה "קלים" ניתן לשפר את הראיה באמצעות משקפיים רגילים או אמצעים פשוטים אחרים ובמקרים חמורים יותר, לא ניתן לתקן את הראיה באמצעות משקפיים אלא באמצעי עזר מיוחדים לשיקום הראיה.
אדם כבד ראיה איננו עיוור! אך חלק מכבדי הראיה מוגדרים "עיוורים על פי חוק" ,אלו סובלים מלקות ראיה, אותה ניתן לתקן באופן חלקי ולעיתים עד כדי תפקוד מלא, בארה"ב לחלקם אף מותר לנהוג.

הבדיקה של כבדי הראיה

השלב הראשון של הבדיקה הוא בדיקה רגילה לשם השגת המרשם של משקפיים רגילים. הרבה אנשים מוצאים את פתרונם במשקפיים רגילים או עם כוח דיאופטרי מוגבר,ללא צורך באמצעים נוספים. לעיתים רק קירוב לטלביזיה נותן פתרון טוב או קירוב הספר עם תאורה טובה מאפשרים קריאה.

השלב השני,כאשר מרשם למשקפיים רגילים לא משיג את התוצאה המיוחלת, נעזרים באמצעי עזר מיוחדים לכבדי ראיה. ישנם אמצעים פשוטים המיועדים למקרים יותר קלים. כיום קיים מגוון רב וניתן למצוא ולהתאים לכל אדם את האמצעי הטוב ביותר עבורו.

בבדיקה של כבדי ראיה, אנו משתמשים בתאורה מיוחדת. לעיתים זקוקים ליותר תאורה במקרים של ירידה ברגישות לניגודים (קונטרסט) ולעיתים פחות,במקרים של רגישות לסינוור (פוטופוביה).  לוח הבדיקה לבדיקת חדות הראיה, הוא מיוחד, בד"כ מונח במרחק קרוב יותר, מספרים מודפסים על דף,בניגוד גבוה,ושינויים מתונים בגודל המספרים. שימוש בטסטים נוספים כמו : בדיקת שדה ראיה,בדיקת רגישות לניגודים,בדיקת ראית צבעים.  בדיקה יסודית וממושכת תוך הבנה למצב של הנבדק כבד ראיה. מתן הדגמה והתנסות עם האביזר המיוחד, כולל מבט לטלביזיה,מחשב או קריאה של לוח מיוחד ולאחר מכן עיתון או ספר.  הבדיקה מבוצעת על ידי אופטומטריסט מומחה לראיה ירודה,לאחר הכשרה בכל תהליך השיקום של כבדי ראיה. בתהליך זה,לשם הצלחתו, נדרשת הדדיות. אדם שראייתו נפגעה אך מגלה צורך בשיקום הראיה ,חזרה לראיה ותפקוד. כמו כן,מוטיבציה גבוהה לקבל עזרה,ומאידך מגלה הבנה שיחד עם זאת הראיה לא תחזור להיות כבעבר,ישפר משמעותית את סיכויי ההצלחה.

Tags

No Comments