מידע חשוב על טיפול בהזרקות תוך עיניות – מאת מומחה רשתית בצפון

מידע חשוב על טיפול בהזרקות תוך עיניות – מאת מומחה רשתית בצפון

הזרקות תוך עיניות משמשות לטיפול במחלות המערבד"ר אלוירה גור לאוטמןות הפרעות לזרימת כלי הדם בעיניים, וכן במחלות ניווניות של הרשתית. מדובר בפעולה רפואית פשוטה ושכיחה שאינה כואבת, ויתרונה הוא בהבאת התרופה קרוב ככל הניתן אל הרשתית. היא מיועדת לייצב את מצב הראייה ולעיתים אף אפשר להשיג באמצעותה הטבה של הראייה ושיקום של הרשתית.

לפני ההסבר על ההזרקות, כדאי להבין את האנטומיה.

הרשתית הינה רקמה דקיקה בעובי של פחות משליש המילימטר, הנמצאת בחלקו הפנימי של גלגל העין. היא עשויה משכבות של תאים עצביים שונים, המסודרות באופן מדויק, ומחוברות יחדיו ליצירה של עצב הראייה, אשר תפקידו הולכת מידע חזותי מן העין אל המוח.

 

קיימים מצבים שונים בהם נדרש טיפול בהזרקות תוך עינית. המצבים הנפוצים הדורשים טיפול זה הן מחלות ניווניות שונות של הרשתית, בעיקר ניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD מהסוג הרטוב), או מחלות בעלות קשר להפרעה בזרימה בכלי הדם, כגון חסימות כלי דם ורידיים או סוכרת.

מחלת ניוון הרשתית הגילי, AMD, מופיעה לרוב אחרי גיל 50 ושכיחותה עולה עם הגיל. במרבית המקרים היא מופיעה במקולה – מרכז חדות הראייה ברשתית, ולכן פוגעת באופן קשה בראיה.

 

בניוון רשתית מהסוג הרטוב ניתן לטפל בין היתר בהזרקות תוך עיניות. זוהי מחלה בה מתפתחים כלי דם חדשים שאינם תקינים, אשר פורצים דרך השכבות של הרשתית, ומתוכם דולפים דם, נוזלים וחומרים נוספים אל הרשתית, מה שמוביל להרס המבנה השכבתי ההכרחי של הרשתית. כתוצאה מתהליך הרסני זה, עלולה להיווצר במקולה צלקת המובילה לפגיעה מהותית בראייה המרכזית, ולכתם מול מרכז שדה הראייה.

 

במקרה זה, הזרקות תוך עיניות של תרופות נועדו להפסיק את צמיחתם ושגשוגם של כלי דם בלתי תקינים, ולאפשר ספיגה של נוזלים ודימום מהרשתית. המטרה הינה לייצב את מצב הראייה, אם כי לעיתים ניתן גם לשקם את מבנה הרשתית ולהשיג הטבה מהותית בראייה.

 

כמה מילים על ההזרקות עצמן

הזרקות אל תוך חלל הזגוגית מבוצעות דרך לובן העין. ההזרקות אינן כואבות, מאחר ולפני ביצוען מקבלים הרדמה מקומית עם טיפות מאלחשות. בהמשך מבצע הרופא חיטוי של פני השטח של העין עם יוד כדי למנוע זיהום. את ההזרקה עצמה מבצעים עם מחט דקיקה, אין צורך לחבוש לאחר מכן את העין, ואפשר לשוב לפעילות מלאה אחרי שההזרקה מסתיימת. יחד עם זאת, לעיתים אחרי ההזרקה יכול המטופל לחוש אי נוחות, עשויה להופיע מעט אדמומיות בעין, ולפעמים מופיע שטף דם מתחת ללחמית היוצר מראה חריג של עין אדומה. ואולם, התופעות הללו חולפות מעצמן תוך מספר שעות עד ימים, והן אינן מסוכנות. במקרים נדירים ביותר עלולים להתרחש סיבוכים משמעותיים יותר כתוצאה מההזרקה.

סוגים שונים של זריקות

כאמור, הזרקות תוך עיניות מכילות חומרים שונים בהתאם להתוויות הרפואיות. ההמלצה בנוגע לתרופה הניתנת בהזרקה, ניתנת על ידי רופא הרשתית, אשר במהלך הטיפול והמעקב יוכל להמליץ גם על הצורך והמועד של החלפת את התרופה. ישנם שני סוגים עיקריים של הזרקות תוך עיניות: תרופות על בסיס סטרואידים ונוגדי צמיחת כלי דם. תרופות על בסיס סטרואידים משמשות בדרך כלל לטיפול בבצקת במרכז חדות הראייה, אשר מופיעה לעיתים במצבים של סכרת או חסימות של כלי דם ברשתית. תרופות נוגדות צמיחת כלי דם מיועדות לטיפול במגוון מחלות עיניים, ומכיוון שהן מתפרקות בתוך מספר שבועות יש להזריק אותן בכל חודש כל עוד המחלה פעילה. כיום ישנם שלושה חומרים מקבוצה זו שאושרו לשימוש בישראל: אווסטין המצויה בסל הבריאות, לוסנטיס ואילייה שקיימות בסל הבריאות לחולי סוכרת, וכן בהשתתפות עצמית בביטוחים משלימים.

***נכתב על פי ראיון עם ד"ר אלוירה גור לאוטמן, מומחית ברפואת עיניים ורופאה בכירה במרפאת הרשתית בבית החולים כרמל, ובעלת קליניקה פרטית בתחום הרשתית והזרקות תוך-עיניות בבית החולים מעין, מרכז מתקדם לניתוחי עיניים. מומחית לרפואת עיניים ומטפלת במחלות רשתית בצפון, בחיפה.

Tags

No Comments