החלמה והתאוששות מניתוח קטרקט – מאת ד"ר סרג'יו סוצ'אה

החלמה והתאוששות מניתוח קטרקט – מאת ד"ר סרג'יו סוצ'אהד"ר סרג'יו סוצ'אה

אחרי ניתוח קטרקט מתחילים המטופלים תקופת החלמה שבמהלכה הראייה משתפרת בהדרגה. בואו לקרוא על הטיפול שניתן לעין בתקופה זו, התסמינים שיכולים להופיע, הגעה לביקורת רופא, ועוד.

טיפול בעיניים אחרי הניתוח

מייד אחרי ניתוח קטרקט מתחילים להשתמש בטיפות עיניים בעין שנותחה, אלא אם היא מכוסה בתחבושת ואז מתחילים בזילוף רק למחרת הניתוח. אם משתמשים ביותר מסוג אחד של טיפות עיניים צריך לחכות חמש דקות בין כל טיפה, ובאופן כללי יש לחלק את הזילוף לאורך שעות היום.

ביקורת אצל הרופא

בדרך כלל מגיעים לרופא למחרת הניתוח אלא אם כן כבר בוצעה ביקורת כמה שעות אחרי ההליך. זוהי בדיקה חשובה מאוד שמטרתה לוודא כי אין דלקות קשות או זיהומים בעין, והיא בגדר חובה. דברים אלו נכונים לגבי כל הבדיקות שבתקופת ההחלמה, לרבות בדיקות עיניים, קבלת הנחיות למגבלות, והסברים על הטיפול בטיפות עיניים.

מגבלות על פעילות

בדרך כלל יש מגבלות של כשבוע על הרטבה של העין, התכופפות ומאמץ גופני כמו סחיבת והרמת משאות כבדים, וכמו כן יש מגבלה על כניסה לבריכה או לים למשך כשלושה שבועות עד חודש.

שיפור הדרגתי בראייה

חשוב לזכור כי השיפור בראייה לא יורגש מייד עם סיום הניתוח. למעשה, השיפור המשמעותי יורגש רק כשבעה ימים אחרי ההליך, וכעבור כחודש אפשר יהיה לקבוע את התוצאה הסופית. זוהי גם הסיבה שבגללה מומלץ לסור אל אופטומטריסט להתאמת משקפיים רק כעבור כחודש מהניתוח. עוד חשוב לזכור שלא תמיד אפשר לדייק בתוצאות כי לפעמים ישנן סטיות זעירות.

תסמינים אחרי ניתוח קטרקט

אחרי הניתוח עשויים להופיע כמה תסמינים טבעיים כמו צריבה, גירוד, דמעות והרגשה של "חול בעיניים עקב הגברת היובש בעין. התסמינים האלו יחלפו כעבור מספר שבועות או חודשים. יחד עם זאת, קיימים מצבים כרוניים מלפני הניתוח הנוטים להחמיר בעקבותיו, כמו למשל ראייה של "נקודות שחורות". עוד תלונות שכיחות הן הפרשות לבנות, אודם, צריבה וגירוד בעפעפיים, התלויות גם הן במצב דלקתי כרוני שהיה לפני כן, ואפשר לטפל בהן בצורה פשוטה למדי עם תכשירים שאינם דורשים מרשם רופא. מעבר לכך, יש אנשים החווים סנוור, ראיית הילות וצבעים חזקים יותר, תופעות החולפות מעצמן כעבור זמן, אך במידה שאינן חולפות כעבור מספר חודשים יש להיוועץ ברופא וניתן לטפל בהן. מה שיכול לעורר דאגה הוא כאבים עם נפיחות ואדמומיות של העפעפיים, תוך הפרשה מוגלתית וירידה בראייה, ובמצב זה יש לפנות בדחיפות לרופא עיניים.

ד"ר סרג'יו סוצ'אה הינו רופא עיניים מומחה ברפואת עיניים ומנתח קטרקט בכיר בחיפה והצפון. כיום משמש כרופא בכיר במרכז הרפואי "מעין" חיפה, ואחראי על תחום קטרקט וטראומה של המקטע הקדמי של העין במחלקת העיניים בבית החולים רמב"ם שבחיפה.

Tags

No Comments