האם יש קשר בין רואקוטן לטיפול באקנה לבין עין יבשה?

האם יש קשר בין רואקוטן לטיפול באקנה לבין עין יבשה?

אנשים, בני נוער וגם ילדים רבים סובלים מאקנה. מדובר בבעיה לא נעימה המשפיעה לרעה על התפקוד החברתי והיחסים עם אנשים אחרים, ופוגמת בהערכה העצמית. בתור הורים אתם רוצים לעזור לילדיכם ככל האפשר על מנת שייהנו מעור חלק ומתחושה טובה לגבי עצמם. ואולם, חשוב לזכור כי הטיפול באקנה עלול לגרום לעיתים לבעיות חדשות, כמו תסמונת העין היבשה.

תרופת רואקוטן ידועה בתור טיפול יעיל ביותר לבעיית האקנה. מדובר בתרופה שהתגלתה לפני כארבעים שנה ויועדה לאנשים הסובלים מאקנה חמורה. היא הראתה תוצאות מוצלחות מאוד ועד היום משתמשים בה לסובלים מאקנה חמורה שאיננה מגיבה לקרמים מסוג רטינול ולאנטיביוטיקה. לתרופה זו יש תוצאות חיוביות, מהירות ולפעמים קבועות.

היא פועלת על העור במספר מישורים. ראשית, באמצעות תכונות אנטי דלקתיות. שנית, על ידי הפחתה משמעותית של גודל בלוטות השומן בעור וכמות השמן שהבלוטות האלו מייצרות. שלישית, ההפחתה של השומן העורי מורידה את הסיכויים להצטברות של חיידקי האקנה שאוהבים לחיות בסביבה שומנית. רביעית, התרופה גם מפחיתה את התרבותם של תאי העור, מה שמסייע למנוע סתימת נקבוביות עקב הצטברות של תאי עור מיותרים.

יש לציין כי לעיתים מצב האקנה דווקא מחמיר בשבועות הראשונים של הטיפול בתרופה, אבל מכיוון שמבינים את התוצאות הסופיות יש מוטיבציה להמשיך. למעשה, בסופו של דבר כתשעים וחמישה אחוזים מקרב המטופלים נהנים משיפור משמעותי מאוד במצב האקנה שלהם, וזאת בלי קשר אם המקור הינו דלקתי או אינו דלקתי.

אז מה הבעיה בעצם?

לתרופת רואקוטן יש גם מספר תופעות לוואי, שיכולות להיות קלות והפיכות אך גם קשות וארוכות טווח. למעשה, קיים מגוון מדאיג למדי של תופעות לוואי לתרופה זו וכל מטופל עלול לסבול מכמה מהן. דוגמא לכך מהווה האיסור על כניסה להריון בעת נטילת התרופה כי היא עלולה לפגוע בעובר. כמו כן, היא גורמת ליובש של העור והשפתיים ולרגישות כללית של העור לשמש. מעבר לכך. תופעת הלוואי שכיחה של התרופה היא עיניים יבשות.

למה רואקוטן גורמת ליובש בעיניים?

סינדרום העין היבשה שנגרם עקב שימוש ברואקוטן עלול להיות מלווה בתסמינים חריפים, הכוללים הרגשה של חול או גוף זר בעיניים. זוהי תחושה חזקה מאוד ומתמשכת שלפעמים אפילו אי אפשר להקל עליה עם טיפות עיניים. מטופלים רבים מספרים שהם משתמשים בטיפות הרטבה פעמים רבות ביום כדי לקבל הקלה.

כאמור, אחת מהסיבות להצלחת תרופת רואקוטן בטיפול באקנה הינה הפחתת הגודל של בלוטות השומן. ואולם, הדבר יוצר תופעת לוואי של הקטנת בלוטות השומן בעפעפיים, בלוטות האחראיות לספק את השכבה השומנית בדמעות. בנוסף, במצבים מסוימים הבלוטות האלה מתנוונות ונעלמות לחלוטין. מדובר בבעיה קשה.

ראוי להזכיר כי הדמעות בנויות למעשה מ- 3 שכבות: השכבה שומנית, השכבה המימית והשכבה הרירית. כאשר ישנה בעיה תפקודית בכל אחת מהשכבות עלולים להופיע תסמינים של עין יבשה. שכבת השומנים היא העליונה מבין השלוש ומספקת הגנה על השתיים האחרות וגם שומרות שהעיניים יהיו משומנות. את השכבה הזו מייצרות בלוטות השומן בעפעפיים, ואם הן מתנוונות נשאר רק ייצור קטן של השכבה השומנית.

לעוד מידע ועדכונים בנושא פנו לדף הפייסבוק של איי-ויו המרכז לעיניים יבשות: https://www.facebook.com/ii.vue

אז מה עושים?

תסמונת העין היבשה שנוצרת רואקוטן  יכולה להתבטא בסבל וכאבים לטווח ארוך. אם אתם או הילדים שלכם כבר השתמשתם בעבר בתרופה וסבלתם מתסמינים של עיניים יבשות, כדאי לפנות בהקדם לאיי-ויו המרכז לעיניים יבשות על מנת לקבל אבחון ולהתחיל לטפל בעיניים ללא דחוי. חשוב לזכור שעדיף להתחיל מוקדם את הטיפול כדי למנוע נזקים ארוכי טווח. כמו כן, אם אתם או מכר שלכם סובלים מאקנה, מומלץ להתייעץ עם הרופא שלכם ולקרוא מאמרים וכתבות בנושא כדי להתעדכן על כל האפשרויות לפני שנוטלים את התרופה.

אם יש לכם שאלות בנושא תוכלו לפנת אלינו גם דרך פורום טיפול בעיניים יבשות באתר שאל את הרופא, ובטלפון 077-7299156.

מידע נוסף תוכלו למצוא באתר הבית, ליחצו כאן: https://www.ii-vue.co.il/

Tags

No Comments