מרשם מתוקן- ליטוש פנימי, FREE FORM

בתקופה האחרונה יותר ויותר עדשות משקפיים מיוצרות בשיטת free-form. בעתיד הקרוב לא תהיה אפשרות להזמין עדשות שלא יהיו בשיטת free form מכיוון שזו הטכנולוגיה המתקדמת והמדויקת ביותר לייצור עדשות.
כל אופטיקאי ואופטומטריסט צריך לדעת שעדשות המיוצרות בשיטת פריפורם ניתנות למדידה באמצעות הפקומטר רק על ידי השוואה לנתוני מרשם המתוקן שמגיעים בדף המצורף לעדשות.

מה זו שיטת יצור עדשות חד מוקדיות FREE FORM?
שיטה זו היא שיטת ייצור מתקדמת בה לכל מ"מ מרובע יש ליטוש ספציפי כך שמתקבלת עדשה אופטית עם מרשם מדויק במיוחד ועם מינימום של עיוותים. ליטוש העדשה נעשה בחלק הפנימי של העדשה הגולמית (הבלנק) בניגוד לשיטה הישנה בה היו מלטשים משטח שלם ולא כל נקודה של העדשה.
עדשות בשיטת FREE FORM נותנות דיוק של 0.01 דיופטר לכל נקודה. העדשות מתקנות את הטעות האלכסונית שנגרמת בעדשות קונבנציונליות בין הבסיס החיצוני לבסיס הפנימי במצב בו העין מתרחקת מהמרכז האופטי לכיוון הפריפריה של העדשה. לכל העדשות המיוצרות בשיטת זו יש איכות אופטית מצוינת לכל כיוון מבט של העין בעדשה, גם לבסיסים קמורים וגם לבסיסים שטוחים יותר מהרגיל. הדבר מאפשר לייצר מבחר גדול יותר של עדשות ולשמור על איכות ראייה גבוהה במיוחד.

לדוגמא:
עדשה ספרי 5.00- בשיטת קונבנציונלית מיוצרת בבסיס חיצוני 2.00 אבל בשיטת FREE FORM ניתן לייצר בבסיס חיצוני 6.00 ולקבל עדשה קמורה יותר עם איכות אופטית מעולה.
כמו כן ניתן לייצר עדשת יותר שטוחות מהיצור הקונבנציונלי ולקבל תוצאה דקה מהרגיל.
התיכנון של העדשות FREE FORM לוקח בחשבון את המידות של העדשה ושל המסגרת כדי לתת תיקון אופטי מקסימלי.
עדשות FREE FORM מולטיפוקליות
ניתן לייצר עדשות מולטיפוקליות עם ליטוש אחורי. שיטת FREE FORM במולטיפוקלים מאפשרת לייצר מולטיפוקל אישי לכל לקוח על פי המרשם, גובה של הצלב, וגודל מסגרת. כך התוכנה מחשבת מבנה תעלה ספציפי לפי הנתונים. גם כאן יש הפחתה בעיוותים וניתן ליצר עדשה דקה, מדויקת ואיכותית יותר.
צריך לדעת איך למדוד עדשה המיוצרת בשיטת FREE FORM.
כאשר אנו מודדים עדשת פריפורם במכשיר הפקומטר הרגיל נקבל נתונים שונים מהצפוי. השינוי יהיה בכח ספרי, כוח צלינדר, בזוית צלינדר וגם ב ADD. לעיתים השינוי קטן מאוד ולפעמים רבע דיופטר, חצי או יותר. השינוי יכול להיות יותר פלוס או יותר מינוס. יתכן שיהיה שינוי גדול יותר בעין אחת למרות שהמרשם בשתי העיניים דומה.
כדי לדעת מה יהיו נתוני המדידה עלינו לשמור את דף מרשם מתוקן אשר מגיע עם כל עדשת פריפורם.
דף המרשם המתוקן הוא הדף בו רשום מה המרשם שהוזמן ומה המרשם אשר נמדוד במכשיר הפקומטר.
דוגמא מתוך דף מרשם מתוקן:
העדשה המוזמנת:

-4.00-1.50X35

בדף המרשם המתוקן יהיה רשום

-3.65-1.70X37

ואלו הנתונים שאנחנו צריכים לראות בביקורת איכות.
חשוב לציין שלא מדובר על חישוב vertex distance אלא על חישוב מורכב המתחשב בגודל המסגרת, זויות הראיה, חומר הגלם של העדשה, המרשם, ימין או שמאל ועוד ועוד.

ההמלצה:
•צריך להזהר ולא לזרוק את דף המרשם המתוקן שמגיע מהמעבדה, ולעדכן כל מי שפותח עבודות שיש דף שכזה בחלק מההזמנות. לפני שפונים אל המעבדה בתלונה על חוסר דיוק ביצור- יש לוודא שלא מדובר על מרשם מתוקן.
•כדאי לשמור או לתעד במחשב את נתוני המרשם המתוקן אשר מגיעים עם כל עדשה, כך שבביקור הבא של הלקוח לא נחשוב שיש טעות בביצוע המשקפיים.
•כדאי להזהר במדידת משקפיים ישנים של לקוח. יתכן שהם מיוצרים בשיטת FREE FORM ואז אין לנו אפשרות לדעת במדויק מה המרשם בהם. לכן מומלץ מאוד לעשות בדיקת ראייה לכל לקוח המגיע עם משקפיים ישנים ולא להסתמך על תוצאות המדידה שלהם.
באדיבות מעבדות יצור אופטיקנה פ"ת, הנמצאים בתהליך קבלת אישור ליצרן מורשה מטעם סייקו יפן.
תודה לאנריקה ברנר על המידע הטכני המפורט.

Tags

No Comments