מיפוי קרנית אחורי דר' ניר ארדינסט

מיפוי קרנית אחורי דר' ניר ארדינסט

הקדמה מיפוי קרנית אחורי

מיפוי קרנית אחורי או טופוגרפיה אחורית של הקרנית מהווה כלי בעל חשיבות עליונה לאבחון אקטזיות בכלל וקרטוקונוס בפרט. למיפוי קרנית אחורי גם חשיבות במעקב אחר קרטוקונוס.

מהו מיפוי קרנית אחורי?

מיפוי קרנית אחורי הינו מיפוי שדוגם את הקרנית האחורית בין אם מדובר בקרן סריקה כמו למשל אובסקיין (אורבסקאן) או מיפוי קרנית מבוססי מצלמת שיימפלוג כמו פנטקם (פנטקאם), סיריוס (סיריאויס), גלילי וטומי TMS5.

קרטוקונוס ומיפוי קרנית אחורי

קרטוקונוס הינה מחלת קרנית המתבטאת בבלט והידקקות של הקרנית והפיכתה לצורת קונוס. העיוות בקרנית גורם להידרדרות הראייה. האבחנה המוחלטת של קרטוקונוס הינה באמצעות מיפוי קרנית אחורי. מיפוי קרנית אחורי של הקרנית ידגים עובי קרנית נמוך ולא סדיר יחד עם בלט (הרמה) של קרנית אחורית עם שאר מאפיינים קלאסיים של קרטוקונוס. מיפוי קרנית יכול לאבחן גם אקטזיה לאחר ניתוח לאסיק (Post-Lasik ectasia) . מצב של אקטזיה לאחר ניתוח לאסיק נגרם בגלל הפעולה של איש המקצוע (יאטרוגנית- ז"א פגיעה, הפרעה או מחלה המתפתחת בעקבות הטיפול הרפואי עצמו) כלומר אקטזיה שמתפתחת בעקבות ניתוחי הלייזר להסרת משקפיים.

תוצאות מיפוי קרנית אחורי

במיפוי קרנית אחורי מבוסס אלגוריתמים של הרמה, הנתונים החשובים הם מידת עובי הקרנית, פיזור העובי בקרנית והרמה אחורית. נתונים אלו אינם מופיעים במיפוי קרנית קדמי או מיפוי קרנית מבוסס פלסידו placido (מיפוי קרנית טבעות)

נתונים שמופיעים במיפוי קרנית קדמי ואחורי בקרנית בריאה

כאשר האכלוסייה הכללית מבצעת מיפוי קרנית אצל חלק גדול מהם תופיע אסטיגמציה בקרנית (צילנדר) של 0.25 ומעלה. במיפוי קרנית הצילנדר יתקבל בצורת עניבת פרפר בו האזורים הקמורים יהיו בצבע “חם” כתום בהיר והם יוצרים את עניבת הפרפר כאשר מסביב יהיו צבעים קרים.

נתונים שמופיעים במיפוי קרנית קדמי ואחורי בקרנית עם קרטוקונוס

במיפוי קרנית אחורי בקרטוקונוס נשים לב כי עובי הקרנית דק ואין חלוקה נורמלית של עובי הקרנית כמו בקרנית בריאה. בנוסף, מיפוי קרנית אחורי ידגים הרמה אחורית המופיעה בקימורי הקרנית האחוריים. התמונה הקדמית בקרטוקנוס שניתן לראותה במיפוי קרנית קדמיים מבוססי פאסידו או מיפוי קרנית אחוריים תהיה עם מבנה הקרנית מעוות המקנה מצב של אסטיגמציה אירגולרית עם תמונה אופיינית של אי בעל צבע חם שמסביבו טבעות של צבעים פחות חמים ככל שמתרחקים מאזור האי שמייצג את הקונוס.

מיפוי קרנית אחורי מסוג פנטקם מדגים קרטוקונוס דר' ניר ארדינסט

מיפוי קרנית אחורי מסוג פנטקם מדגים קרטוקונוס דר' ניר ארדינסט

Tags

No Comments